בחירת הגנן או הגננית שלכם

כמו בגוף האדם כך גם הגינה שלנו – מלאה ב"חיידקים" טובים שמועילים לה וכאלו שמזיקים לה. כדי לשמור על איזון בין אוכלוסיית הצמחים, הפטריות והחרקים המועילים לבין אלו שלא יש לטפל בגינה וליצור סביבת גידול בריאה וטובה. הצמחים בדיוק כמונו צורכים מים ואוויר (חמצן), אוכל ואור שמש – כי הרי ללא אור אין חיים. ככלל כל צמח צומח בתנאים המיטביים עבורו, אך הוא יכול להסתגל ולשרוד גם בתנאים פחות מיטביים. כמובן שהשאיפה היא לספק לצמחים את התנאים המיטביים עבורם כדי שישגשגו ויסבו לנו הנאה. הנה מספר דגשים שיש להכיר בטרם בחירת הגנן או הגננית שיטפלו בגינה שלכם.

איך ליצור גינה משגשגת לתקופה ארוכה ?

גינות מתפקדות לאורך זמן הן גינות בעלות תשתית נכונה – מערכת השקיה, מערכת חשמל והחשוב ביותר – אדמה. לאחר שבחרנו חומרים איכותיים, טייבנו את הקרקע ודאגנו לשימוש נכון בצנרת – חשוב שהגנן שיתחזק את הגינה יידע לעשות זאת במקצועיות וישמור עליה יפה ונקייה. אך לא די בכך, חשוב אף יותר שידע לפתח את הגינה, כי גינה שאינה משתבחת היא גינה דועכת.

לטפל לבד בגינה או לשכור שירותי גנן או גננית מקצועיים?

ההשקעה בגינה מצריכה זמן ומשאבים כספיים, וכדי לשמור עליה וליהנות ממנה לאורך זמן חשוב למצוא את האדם הנכון שיבצע את התחזוקה ואת הפיתוח השוטף – בין אם מדובר בכם הבעלים (בהדרכת גנן מקצועי) ובין אם מדובר בגנן שעושה זאת עבורכם עם המכשור והחומרים המתאימים.

אני חושב, שבעל הגינה מפיק ערך רב ותחושת סיפוק בלתי נדלית מעצם טיפוח הגינה בכוחות עצמו, הוא חי את הגינה ומרגיש אותה, וכך גם נהנה ממנה יותר, מחקרים אף מאששים כי מי שעובד בגינה נהנה מתוחלת חיים גבוהה יותר. יתרה מכך מחקר שהתפרסם בכתב העת the Lancet Planetary Health מצא כי אנשים שמטפחים גינה מרבים לאכול פירות וירקות מעמיתיהם שלא מטפחים גינות, ולכן נהנים מבריאות טובה יותר. (המחקר נערך בארצות הברית בקרב קבוצה של 291 משתתפים).

עם זאת עובדה זו אינה סותרת את הצורך בשכירת שירותי גנן מקצועי שיטפל בגינה גם כדי לשמור על תשתיות תקינות, לגזום ולוודא שהגינה בריאה ממזיקים וממחלות – ואם אלו ישנם אז לטפל בהם באמצעות שיטות להרחקת מזיקים) וגם כדי למנוע תקלות בגינה ואף להתאים את הגינה לעונות השנה. הגנן אף יסייע לכם להבין כיצד לטפל בגינה, שכן טיפול מתאים ימנע תקלות לטווח הקצר ולטווח הארוך. גנן מקצועי יודע אילו ענפים יש לגזום ומתי כדאי לשמור על עץ בריא ולהפחית סכנות בעת משבי רוח חזקים בעיקר לאורך החורף המפתיע המאפיין את אזורנו.

מהי התדירות המומלצת לשמירה על הגינה?

כשם שאנחנו מסתפרים אחת לחודש כדי לטפח מראה ייצוגי, כך גם כדאי לשמור על הגינה. מומלץ לטפח גינות קטנות אחת לשבועיים וגינות גדולות אחת לשבוע – תדירות זו מאפשרת לתחזק את הגינה ברמה גבוהה ולשמור עליה. כמו כן מומלץ להתמקד – בגינון, בטיפול ובתיקון תקלות. כך נכון הדבר בעת מעברי עונות, כשם שאנחנו מתקשטים לכבוד החגים, אפשר יהיה לשתול בגינה צמחייה ברוח החג או העונה, להוסיף תאורה צבעונית בהתאם לאירוע ולבצע פעולות נוספות. טיפול שוטף בגינה מונע התרבות של מזיקים, ג'וקים, חולדות ונחשים, ומאפשר לתת את המיטב לצמח הן מבחינת המיקום והן מבחינת הטיפול.

כיצד תבחרו את הגנן או הגננית הנכונים?

כיום ה"גנן" חובש מספר כובעים, והיות שזהו תחום שלא הוסדר בחוק, כמו חשמלאי שנדרש לעבור הסמכה כדי לקבל תעודה, חשוב לשים לב למספר נקודות:

  1. הכשרה – גננים מקצועיים הם בוגרי קורסים מקצועיים, קורס גננות, לימודי מהנדס והנדסאי אדריכלות נוף וגם אגרונומים כמוני. בקשו לראות את ההכשרה ואת ההסמכה של הגנן – איש מקצוע שהשקיע בלימודיו עשה זאת בשל אהבתו לתחום ורצונו לשפר את מרחב המחיה שלכם.
  2. הכשרה מטעם מוסדות פרטיים וציבוריים לגננות ולאילנות.
  3. עבודה הוגנת – התחום הפרוץ מזמין לא פעם ניצול של עובדים מקבוצות מוחלשות, שמתוגמלים באופן לא חוקי ומבצעים עבודות מקצועיות בגינתכם ללא הסמכה. שימו לב לעובדים ולהכשרתם.
  4. בחנו מי עובד בגינה – האם האגרונום? האם גנן עם הכשרה מסוג אחד? האם לאיש שיעבוד בגינתכם יש הכשרה מקצועית? האם עובדים בצוות או לבד?
  5. ביטוחים ואחריות – מה קורה אם נשבר משהו בבית או בגינה? האם הגנן מבוטח, האם עובדיו מבוטחים, האם יש ביטוח לצד ג' שנפגע במהלך העבודה? מה הביטוח של הגנן מכסה?
  6. בחנו את מדיניות התיקונים – האם הגנן מתחייב לתקן את מה שהוא הרס?
  7. הצעת המחיר – האם הוגשה באמצעות מסמך מסודר או בעל פה?
  8. שירות – האם סוכמו הנושאים שיטופלו, מה השירות שתקבלו ובאיזה היקף?
  9. זמינות – האם הגנן זמין במועד הנוח לכם? האם הגנן יהיה זמין גם לאחר ביצוע העבודה?
  10. הודעה מראש – האם הגנן מודיע לי מראש מתי הוא מגיע? האם הוא מציין זאת מפושרות ושולח זימון ליומן הדיגיטלי שלכם, או שהוא מסוג הגננים שמפתיעים?
  11. הכוונה – האם תאלצו להכווין את הגנן בכל עת כשהוא מגיע לטיפול בגינה, או שהוא עצמאי בשטח ויודע בדיוק במה עליו לטפל?
  12. ביטוחים ואחריות – עבודת הגינון מצריכה היתרים לעבודה בגובה, ציוד מיגון מתאים, היכרות עם כלים ומכשור מקצועי ולכן על הגנן לדאוג לביטוחים לו ולצוותו, לוודא שאלו סיימו הכשרות מקצועיות לעבודה בטיחותית, כמו כן עליו לעבוד עם אנשי מקצוע מוסמכים נוספים (חשמלאים) – זהו תנאי מקצועי ומהותי.
  13. תוכנית עבודה – האם תקבלו עדכון לגבי מועדי הביקורים, מה יבוצע בגינה ומתי? האם יש תוכנית עבודה לגינה?
  14. המלצות – גם בתחום הגינון – המלצות שוות זהב, האם צלצלתם ללקוחות עבר ושאלתם לשביעות רצונם?
  15. שירות – האם הגנן קשוב לצרכים שלכם? האם נעים לכם לשוחח עמו? אתם יכולים לסמוך עליו? האם קיבלתם ממנו אומדן מחירים לשירותים ומוצרים? באילו חומרים הוא משתמש? זולים או איכותיים?
  16. בטיחות – האם הגנן מקפיד לעבוד עם אמצעי בטיחות והגנה בעת שימוש בכלים – כפפות, משקפי מגן, אוזניות, אטמי אוזניים וכן הלאה. האם הוא עובד עם כלים חשמליים או עם בנזין?
  17. האם הוא ותיק? 

צרו עמנו קשר

כאן משאירים פרטים וצומחים לגינה ירוקה ופורחת.